Határtalanul

DÉLVIDÉKI PORTYA – 2018.

Tanulmányi hat2.jpgutunk első állomása Kispiac volt, ahol meglátogattuk a helyi általános iskolát. Diákjaink magyar nyelvű könyvcsomagot és csokoládét ajándékoztak a tanulóknak, majd beszélgettek a iskolai kihívásokról, tantárgyakról a magyar nyelv használatáról.

Csantavéren megtekintettük a monumentális katolikus templomot, ami már messziről látható volt a bácskai rónaságon. A helyi plébános előadást tartott a katolikusok helyzetéről, a magyarságuk megéléséről, a nemzeti összetartozás fontosságáról.

Szabadkán városnézés keretében megismerkedhettünk a magyar szecesszió különleges épületeivel. A Városháza és a Reichl-palota mellett a diákok kiselőadást tartottak a szecesszióról, és élőben csodálhatták meg az eddig csak képről ismert motívumokat.

A Palicsi-tónál a Monarchia korabeli fürdőélettel ismerkedhettek meg tanulóink.

Szállásunk a Róka-tanyán volt, ahol a korabeli tanyavilágot idéző hangulattal elkápráztatták vendéglátóink diákjainkat. Megtapasztalhattuk a végtelen rónaság minden szépségét, kihívását.

Zentán meglátogattuk azt az iskolát, ahol egyik tanítványunk unokatestvére tanul. Egy dísznövénnyel ajándékoztuk meg vendéglátó iskolánkat. Közben segítettünk a 7.-eseknek kidíszíteni a ballagásra az iskolát. Amíg a lányok díszítettek, addig a fiúk fociztak a helyi diákokkal. Beszélgettünk a magyar diákok helyzetéről, továbbtanulási kilátásairól, magyarságuk megéléséről. Miután érzékeny búcsút vettünk az iskolától és diákjaitól ellátogattunk a zentai csata emlékhelyéhez, ahol koszorúztunk.

A zimonyi Hunyadi-torony tetejéről csodálatos kilátás nyílt a városra és a Duna-Száva találkozására. Majd újra útnak indultunk Belgrádba. Kisvonattal felmentünk a vár falai közé. Megkoszorúztuk a nándorfehérvári diadal emlékművét. Megnéztük Dugovics Titusz hatalmas szobrát is. Közösen felelevenítettük a török ellenes harcok fontosabb állomásait, megemlékeztünk hőseinkről. Következő úti célunk Szendrő vára volt ahol szép kilátás nyílt a Dunára.

Székelykevéről, ahol éjszakai szállásunk volt Péterváradra mentünk, ahol megcsodáltuk a város erődítményét, a fordítva működő órát, kiselőadást hallhattunk a középkori várépítészetről. Utolsó állomásunk Újvidék volt.

Csoportkép

Felvidéken jártunk

Szlovákiában tölthettünk három, élményekben gazdag napot a Határtalanul pályázat jóvoltából.

hat2.jpgMegismerhettük az ott élő magyarok életét, akik nagyon tiszteletre méltók, hiszen kis létszámban élnek a Felvidéken, de őrzik a régi hagyományokat és ápolják a magyar nyelvet. Isten áldását kérjük, hogy magyarságukat a jövőben is meg tudják őrizni. Nekünk, reformátusoknak is különleges volt belesni egy-egy gyönyörűen díszített evangélikus vagy katolikus templomba, mint például a kassai Szent Erzsébet-dóm, ahol az altemplomban II. Rákóczi Ferenc földi maradványit őrzik. Rozsnyón egy magyar iskolát látogattunk meg, ahol együtt emlékeztünk a Nemzeti Összefogás Napjára. Köszönjük mindenkinek, aki segédkezett abban, hogy ebben a felejthetetlen élményben legyen részünk! Áldás, békesség!

Humpók Fanni
Papkeszi (Bocskai István Református Általános Iskola)